جامعه ایمن

نکات کلیدی و مهم برای پیشگیری از حوادث ترافیکی

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

ـ صبور بودن و تصمیم‌گیری مناسب پس از رفع عصبانیت و خستگی؛ که این رفتار لازم است فرهنگ‌سازی شود؛ چرا که بسیاری از نزاع‌ها و رفتارهای خشونت‌آمیز در شرایط عصبانیت و خستگی رانندگان اتفاق می‌افتد و باید با آموزش مهارت‌های زندگی ارتکاب رفتار خشونت‌آمیز به‌ویژه در مردان را کاهش داد.

ـ رعایت سرعت مجاز و رعایت فاصله مطمئنه؛ سرعت غیرمجاز به عنوان یک عامل خطر جدی در آسیب‌های تصادفات جاده‌ای است که هم بر خطر تصادف و هم بر شدت آسیب‌های ناشی از آن تأثیر می‌گذارد.

احتمال مرگ سرنشینان خودرو با سرعت ۸۰کیلومتر در ساعت ۲۰ برابر زمانی است که سرعت خودرو ۳۰کیلومتر در ساعت است.

ـ کمربند ایمنی؛ استفاده از کمربند ایمنی خطر صدمات جدی و کشنده را از ۶۵ به ۴۳درصد کاهش می‌دهد و استفاده از کمربند ایمنی بیشتر از هر وسیله دیگر از خطر تصادفات روبرو با یکدیگر می‌کاهد. از سن ۱۲ سالگی به بعد، نوجوانان هم می‌توانند مانند بزرگترها روی صندلی جلو بنشینند و از کمربند ایمنی خودرو استفاده کنند. اما کودکان کمتر از ۱۲سال یا نوجوانان با قد کوتاهتر از ۱۳۰سانتی‌متر باید روی صندلی عقب ماشین بنشینند.

ـ رعایت دید مناسب در رانندگی؛ خطر تصادفات ناشی از خستگی در شب ۱۰برابر است. به طوری که این خطرات در حدود ساعت ۲ تا ۵ صبح یا غروب آفتاب یا در شب به علت دید ناکافی تقریباً ۵ برابر بیشتر از زمان‌های دیگر شبانه‌روز است. (۲۱درصد مرگ و میرها ناشی از دید ناکافی است) یکی از راه‌های افزایش دید، حرکت با چراغ‌های روشن حتی در مدت روز است چرا که باعث کاهش ۱۰ تا ۱۵درصدی تصادفات می‌شود.

ـ استفاده از صندلی ویژه کودک؛ گفته شده است در ایران سوانح و حوادث جزء اولین علت‌های مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال به شمار می‌رود. بر روی زانو نشاندن اطفال در حین سفر در تصادفات رو در رویی که دو اتومبیل از دو جهت مخالف با یکدیگر برخورد می‌کنند، بسیار خطرساز است. در صورتی که سرعت ۵۰کیلومتر در ساعت باشد، نمی‌توان او را کنترل کرد و کودک صد در صد با داشبورد و شیشة جلو برخورد می‌کند و به دنبال آن آسیب‌ها و پیامدهای ناشی از ازدست دادن فرزند برای والدین خواهد آمد. با استفاده از صندلی کودک می‌توان مرگ ناشی از سوانح ترافیکی کودکان را تا ۵۱درصد کاهش داد.

استفاده از کلاه ایمنی سفیدرنگ و لباس‌های روشن موجب کاهش ۴۵درصدی تصادفات می‌شود؛

۲۵درصد از موارد مرگ و میر حوادث ترافیکی مربوط به راکبان موتورسیکلت است که نیمی از مرگ‌های مربوط به این گروه به علت جراحات ناحیة سر است. استفاده از رنگ‌های روشن در چرخ‌ها و عقب موتورسیکلت‌ها و استفاده از چراغ‌های شفاف برای ترمزها در قسمت عقب موتور باعث افزایش دید و کاهش ۱۵ تا ۵۰درصدی تصادفات می‌شود.

در پایان امید است با رعایت اصول ایمنی و نکات پیشگیری از حوادث ترافیکی باعث کاهش مرگ و میر مردان که ۸۰درصد کشته‌شدگان تصادفات در جامعه را تشکیل می‌دهند، شویم، چرا که این گروه از افراد جامعه به دلیل شرایط فرهنگی جامعه اغلب منبع اصلی تأمین درآمد و نان‌آور خانواده‌اند و نبود آنها ضمن روبرو کردن خانواده با زیان‌های مالی و اقتصادی جبران‌ناپذیر، اثرات اجتماعی به مراتب ناگوارتری از جمله ازهم‌پاشیدگی کانون خانواده، بروز انواع ناراحتی‌های روحی ـ روانی و مشکلات مرتبط با بزهکاری و اعتیاد را در پی دارد.

 

خطر وقوع تصادف پس از 11 ساعت رانندگي 2 برابر مي‌شود.

 خطر تصادف ناشي از خستگي در شب ده برابر است.

خطر بروز تصادف‌هاي رانندگي در حدود ساعت 2 تا 5 صبح يا غروب آفتاب يا در شب به علت ديد ناكافي تقريباً پنج برابر بيشتر از زمان هاي ديگر شبانه‌روز است. 21 درصد مرگ و مير ناشي از ديد ناكافي اتفاق مي‌افتد.

 

سوانح رانندگي و جاده‌اي قابل پيش‌بيني و پيشگيري هستند:

بسياري از كشورها با پرداختن به مسائل و اصول ايمني موفقيت هاي چشمگيري در كاهش تعداد تصادفات و شدت آسيب ها و صدمات ناشي از آن دست يافته‌اند.